WIFI op de Waddenzee

– deel 2 in de serie Coen digitaal –

Je kunt Coen geen groter plezier doen dan met een bezoek aan de Mediamarkt. Zijn moeder moet wel flink veel geld in de parkeermeter doen, want hij is niet een twee drie klaar met kijken, voelen, vragen en zich wentelen in dit luilekkerland van computers en internetgadgets. Ook het reclameblaadje van de Mediamarkt dat wekelijks bij ons op de mat valt, pluist hij op detailniveau uit. De dichtstbijzijnde Mediamarkt ligt helaas toch een aantal kilometers bij ons vandaan en in Wageningen moet Coen het hebben van de plaatselijke computerwinkels waarvan er – tot mijn verbazing maar niet van Coen – toch minstens vijf zijn. De Dixons is daarbij favoriet en de mensen achter de toonbank kennen Coen goed, want we hebben er al heel wat computerinkopen gedaan.

Binnenkort gaat Coen op zeilkamp en de schipper heeft al gemaild of Coen zijn iPad mee wil nemen om de windrichting en eb- en vloedtijden op te zoeken. Coen voldoet graag aan dit verzoek, maar breekt er zijn hoofd over hoe dat nu moet met internet. Is er wel WIFI op de Waddenzee? Gelukkig heeft zijn iPad een 3G-aansluiting en we gaan even naar de Dixons om te vragen hoe een en ander werkt. We krijgen een KPN-mapje mee met een prepaidkaart en een piepklein telefoonkaartje. Thuisgekomen peuteren we eerst het verborgen vakje los aan de zijkant van zijn iPad en schuiven het kaartje erin. Daarna lezen we samen de gebruiksaanwijzing en voeren nauwgezet alle stappen uit. Ja, we zien op het scherm dat KPN de boodschap ontvangen heeft, maar 3G-verbinding, ho maar. We geven het niet op en nemen alle stappen nog eens door. Wat hebben we verkeerd gedaan? Misschien pakt de iPad steeds onze eigen WIFI-verbinding? Coen loopt naar het schoolplein, honderd meter van ons huis, buiten het bereik van onze WIFI. Uit het raam zie ik hem ingespannen bezig op de rand van de zandbak, maar aan zijn gebogen kop kan ik al opmaken dat deze poging niet tot succes leidt. Er moeten hulptroepen komen, dus mailt Coen naar zijn computervriend Jack. Jack komt s’ avonds meteen aangefietst en is met Coen twee uur bezig, maar gaat onverrichter zake weer naar huis. “Hoe moet het nou op het zeilkamp,” vraagt Coen mij bij het naar bed gaan. Ja, daar heb ik ook geen antwoord op. En met diepe rimpels in zijn hoofd valt hij in slaap.

De volgende dag spreken we af dat we ‘s middags als hij terug is van zijn werk naar de Dixons zullen gaan. Zo gezegd zo gedaan. De mijnheer achter de toonbank herkent Coen meteen en zegt dat hij wel even naar Coens probleem wil kijken. Hij gaat aan de slag, maar snapt er ook niets van. Ik zie bij Coen de zweetdruppeltjes op zijn hoofd verschijnen. Is zijn laatste hoop vervlogen? Mijnheer Dixons zegt: “ Dit is een karweitje voor KPN” en belt meteen naar het servicenummer. Na een ingewikkeld gesprek, dat Coen en ik niet kunnen volgen, verschijnt er een glimlach en drukt mijnheer Dixons via het instellingenmenu van Coens iPad de juiste knopjes in. Hoera, 3G doet het!

Met een Hi-five en een overwinningsbrul neemt Coen afscheid van de Dixons. De mijnheer verbluft achterlatend. Zo’n tevreden klant heeft hij nog nooit gehad …

Mieke Custers

Laat wat van je horen

*