Speciale aanbieding workshops social media

ballonnen carnavalPensioen, verandering op til…

Je pensioen nadert, wat doe je dan? Strek je voldaan je benen onder de luifel van je camper in een warm bereisbaar land? Stort je je volledig op vrijwilligerswerk waar je nu eindelijk tijd voor hebt? Baal je dat je moet stoppen met werken en ga je verder als zzp’er of als adviseur van je oude baas? Of merk je nauwelijks verschil, want je hoort tot de ouderen, die toch al niet meer aan een baan kwamen?

Schrappen kun je plannen

Kortom, mogelijkheden genoeg. Ik doe het ietsje anders. Ik heb vooruitlopend op dat pensioen al wat activiteiten geschrapt, zoals mijn nieuwsbrief, maar ga wel door met werken. Alleen anders. Dat ‘anders’ krijgt nu vorm. Ik schrap in aanbod, ben niet altijd beschikbaar en zorg ervoor dat ik voldoende tijd heb om leuke privé dingen meer tijd te geven. (Oh ja, mijn vrijwilligerswerk voor het internationale Chromosome 11q Duplication Project gaat nog wel even door.) Ik loop alleen tegen een probleem aan: ik vind mijn werk zo leuk, dat het moeite kost te schrappen. Maar dat is een persoonlijk dingetje waar ik wel uitkom.

Scherp aanbod workshops social media

Om dit te onderstrepen heb ik besloten om de eerste helft van 2018 een scherp aanbod te doen, dat geldt voor zowel senioren als niet-senioren, voor organisaties, bedrijven, overheden en vrijwilligers. Meestal is een aanbod een concrete korting of een speciale actie in de trant van ‘krijg 3 betaal 2’. Ik doe het anders. Als jij een training wilt, een presentatie, feedback, begeleiding, dan doe ik een voorstel. We gaan eerst – kosteloos – een goed gesprek aan over wat jij wilt. Dat kan een ‘simpele’ workshop zijn, een combinatie van dingen of iets wat we nu nog niet weten. Ik bereken wat mijn normale prijs zou zijn en doe jou vervolgens een scherp voorstel. Interesse? Bel me of mail me!

Bel 0317 – 422368 of 06 – 51 89 66 11
of stuur een e-mail naar
info (at) vanbetuwadvies.nl

geranium

Ben jij er klaar voor als een journalist belt?

toename senioren online

Bron CBS

In het nieuws

Dat was leuk: geïnterviewd worden door de Volkskrant, NPO Radio 1  Journaal en RTL Z online. Was ik er klaar voor? Ja. Had ik het verwacht? Mwah. Ik heb geen glazen bol, maar dat ze juist mij toen belden vond ik erg leuk. Mijn advies: ken je markt, volg wat er gebeurt en zorg ervoor dat jij iets extra’s weet, waardoor je wat langer op het netvlies blijft hangen. Oh ja, zorg er ook voor, dat je vindbaar bent via Google en social media!

CBS: ouderen nog meer online en op social media

Het CBS publiceerde op zaterdag 30 december 2017 de resultaten van haar onderzoek Steeds meer ouderen op sociale media. Toevallig publiceerde ik de week ervoor mijn blog ‘Senioren nog meer online in 2018’. Hoewel, toevallig… Het nieuwe jaar kwam eraan en ik kon op mijn vingers natellen, dat er weer publicaties zouden komen over het stijgend gebruik van internet en social media door senioren. Ik weet aardig wat er online en op social media gebeurt en wat ‘senioren’ (én jongeren!) daar doen en vond het wel leuk nu eens zelf een toekomst te voorspellen. Waarzegger ben ik niet, wel kenner, duider. Het scheelt natuurlijk dat ik nogal wat senioren online en offline tegenkom; ik heb er een gewoonte van gemaakt om zo af en toe eens door te vragen over wat ze doen, ergens van vinden of waarom ze er juist niks van willen weten. Wat ik niet wist, was dat het CBS dit zou publiceren. Maar toen een journaliste me opbelde over het onderzoek, dat ze onder embargo hadden gekregen, zat ik achter mijn telefoon te knikken. Ja, natuurlijk, dacht ik, het zat eraan te komen. De tijd van het jaar? Een feeling? Vond het CBS het ook een mooi tijdstip? Voor mij was het meer een soort ritme, waardoor ik ‘automatisch’ wist dat dit eraan kwam. Alleen de exacte datum wist ik niet.

Geef wat extra’s

Enfin, wat ik wil zeggen: ik was er klaar voor, ik had mijn gegevens van vorige onderzoeken en andere blogs paraat of makkelijk bij de hand via mijn iPad en wist allang (zie dat vorige blog) dat senioren dus meer gebruik maakten van internet en social media. Daardoor kon ik ook extra informatie geven over het grotere gebruik van smartphones en het relatief makkelijke WhatsApp, erop wijzen dat ouderen net als jongeren gewoon nieuwsgierig zijn en dat sociale media slechts een middel zijn om eenzaamheid tegen te gaan. Dus is mijn  nieuwjaarswens voor jou: zorg dat je er klaar voor bent! Jij bent de deskundige op jouw gebied en die journalist wil van jou iets weten.

* * *

Dat kan ook:
een workshop sociale media via de telefoon
.
Ook voor niet-senioren

 

Senioren nog meer online in 2018!

Opa is er nog niet, hij zit nog op Facebook

Opa is wat later, hij zit nog op Facebook

Verbaasd over de verbazing

Zo, dat is nog eens een gewaagde voorspelling: senioren nog meer online in 2018. Grapje. Natuurlijk weet iedereen dat ondertussen. Maar het geeft wel weer hoe ik in 2017 verbaasd was over de nog steeds bestaande verbazing, toen bijvoorbeeld dit gepubliceerd werd:

Mijn eerste goede voornemen

Een heel grote groep senioren, ouderen, jongere ouderen, is al lang op internet. Ik ben echt niet de enige die in de jaren 90 online ging en ik ben ook echt niet de enige die ‘snapt’ hoe het werkt. Maar ik geef toe, de grote groep moest toen nog komen. Bovendien zijn ook er ook nu nogal wat mensen, dus ook ouderen, die niet op internet willen of kunnen, zoals het CBS al in 2016 constateerde: Acht procent van de Nederlanders nooit op internet. De weerstand is jammer, maar alle bagger die langskomt op Twitter en Facebook, maakt het er voor mij bij discussies niet makkelijker op. Laat staan alle berichten over hacks, nepnieuws en onbetrouwbare e-mails. Eén goed voornemen voor 2018 heb ik al: doorgaan met mensen waarschuwen voor fake, haatzaaiers melden en hierover blijven bloggen.

Meteen mobiel, maar hoe werkt het eigenlijk

Er zijn steeds meer senioren, die bij hun eerste online stappen de pc overslaan en meteen naar tablet of smartphone gaan. Ik schreef er al in 2016 een blog over: Steeds meer senioren gaan meteen mobiel.  Ik ben nieuwsgierig en als ik de kans krijg, wil ik wat meer weten van nieuwkomers op smartphones, vooral als me vrolijk of wat bozig verteld wordt dat die social media en dat stomme Facebook of Instadinges niks zijn. “Dus ook geen WhatsApp?” vraag ik dan. Oh, dat natuurlijk wel, het is vaak reden nummer één om een smartphone te kopen. En dat WhatsApp is zo handig en makkelijk. Ondertussen kijken ze me aan… het daagt. Oh, dat is ook een social medium. Ja. Het enige wat bij deze ouderen ontbreekt is wat extra kennis. Daar ben ik voor, maar ook al die mensen die in bibliotheken, clubhuizen, ouderenorganisaties en bij andere initiatieven cursussen geven. De vraag neemt alleen maar toe.

Het zijn net jongeren

Zullen we dan vanaf nu accepteren dat natuurlijk óók ‘senioren’ op internet zijn, social media gebruiken en talloze cursussen volgen om die stomme apparaten te leren beheersen? Ze doen hetzelfde als jongeren, alleen in een ander tempo, met andere kennis en ervaring, maar met dezelfde nieuwsgierigheid.

Ik wens jou en de jouwen een heel goede kerst, een spetterend uiteinde en een gezond en gelukkig 2018!

bewegende eland met krans

Ook zin in een boek Social media voor senioren?

mijter sinterklaas

Ah, leuk, de actie krijgt volop aandacht: je kunt tot en met 18 november 2017 meedoen aan de verloting van mijn boek Social media voor senioren. Dat kan via de website, maar ook via Facebook. Graag leg ik hieronder uit hoe het werkt:

(Onderstaande tekst is eerder gepubliceerd in de nieuwsbrief)

Doe mee en win een boek!

Sinterklaas komt op 18 november aan en ik mag van mijn uitgever Scriptum nu al voor Sinterklaas spelen!! Je kunt tot en met 18 november 20.00 uur meedoen en één van de acht boeken winnen.

social media voor senioren, editie 4, september 2016: meer whatsapp

Wat moet je doen:

of:

Op 19 november trek ik 8 namen en publiceer deze winnaars op de Facebookpagina en op de website. De boeken gaan op 20 november op de post. Op tijd om het in de schoen van iemand anders of die van jezelf te doen!

Niet gewonnen? Dan kun je het boek natuurlijk kopen bij bol.com of de boekhandel. Vraag dan wel om de 4e editie, die met het blauwe omslag.

Nettiquette: connecten doe je natuurlijk persoonlijk

gesprek pictogram

(ook als blog op LinkedIn gepubliceerd)

Ik ben socialmedia-fan, ik houd van netwerken, mensen ontmoeten, praten, ideeën uitwisselen, tips geven. Maar ik houd er ook van om serieus te worden genomen. Daarom heb ik de kopregel in mijn LinkedIn-profiel aangepast: connecten doe je natuurlijk persoonlijk.

Laat ik het meteen maar bekennen: ik heb het ook gedaan, meegedaan aan oproepen om met elkaar te linken om het linken, connecten om maar meer contacten te hebben, want dat staat zo goed. Tot ik me realiseerde dat het eigenlijk nergens op sloeg, waarom linken met mensen met wie ik niks heb en die ik waarschijnlijk nooit zal ontmoeten? Netwerken om het netwerken? Hoezo, wat is dat netwerken dan? Een lege huls.

Een tijdje geleden begon er weer een hausse, ook ik kreeg uitnodigingen van LIONs (LinkedIn Open Netwerker) of van mensen die te oordelen naar hun fabelachtig aantal connecties flink aan het verzamelen waren. Tegelijkertijd kwamen de reacties van mensen die zich ergerden én anderen die het juist een goede zaak vinden. (LinkedIn lacht in zijn vuistje, want alle reuring en discussie is goed.) Ik besloot het van een afstandje te volgen en me te richten op belangrijkere zaken. Maar het ging door, het leidde me af én ik voelde me niet echt serieus genomen door willekeurige uitnodigingen.

Nettiquette

Daarom heb ik mijn kopregel aangepast. Heus, ik vind het prima hoe jij erover denkt, het maakt me echt niks uit: netwerken om het netwerken of alleen met mensen die je ‘echt’ kent of een ‘linkje’ in de verte. Ik ga nog steeds graag in op je uitnodiging om te linken. Maar vanaf nu alleen als je me vertelt waarom je me uitnodigt.

Deel jij privé met je zakelijke contacten op social media?

De merel in het vizier

vogelhuisje zonder merel

Vogelhuisje zonder merels

Merk je het ook? Je persoonlijke verhalen op je persoonlijke Facebook-pagina scoren meestal hoog. Ze worden in ieder geval vaker bekeken dan mijn doorplaatsingen van mijn zakelijke pagina’s naar mijn persoonlijke pagina. Toch blijf ik dat laatste doen – met mate – want veel mijn Facebook-vrienden zijn fan van wat ik doe en best wel geïnteresseerd. Eigenlijk zijn ze een beetje mijn ambassadeurs.

Tijdens een workshop vertelde ik daarom dat het belangrijk is ook af en toe je zakelijke updates te delen. Toen er werd gevraagd of ik dat ook omgekeerd deed, viel ik even stil. Ehm, eigenlijk niet, tja, waarom niet. Omdat ik oppas met persoonlijke info op mijn zakelijke pagina’s? Hmm. Ik pas in het algemeen op met wat ik deel op social media. Dus waarom ik dat verhaal over de overleden merels inclusief onze huismerels (door het Usutuvirus) niet gedeeld had op mijn zakelijke pagina…? Tja. Ik vond het gewoon niet zo passen. Oh, wacht, bedacht ik ter plekke, volgende week geef ik een workshop sociale media aan senioren in mijn eigen woonplaats Wageningen. De deelnemers laat ik als voorbeeld die merel-update en de reacties zien. Kan dat niet met een omweg op mijn zakelijke pagina om te proberen? Dieren trekken immers de aandacht. Ik zei, ik moet er eens over nadenken en vervolgens kwam ik niet verder, want het is echt vergezocht.

Toch doe ik het, privé delen op zakelijke accounts

  • Social media zijn veranderd. Het gezellige Twitter-café van het begin is al een tijd geleden veranderd in een vergaarbak van elkaar afmaken, schelden en hard roepen, maar toch nog steeds hét medium waar je journalisten, veel organisaties en politici kunt vinden. We maken het van nabij mee; de discussie over het rondje Campus (een weg waar ik straks op uitkijk) volg ik vooral via Twitter. En ja, daar deel je ook privé-meningen, dus dáár doe ik het wel.
  • LinkedIn is echt zakelijk. Een verzuchting laatst over weer een telefoontje van een marketeer die me vastgoed wilde verkopen, kreeg redelijk wat instemming. Maar ja, dat was een zákelijk telefoontje, dus niet privé, dus kon het wel op LinkedIn, toch? Bovendien vond ik dat ik eerst een artikel moest schrijven over de hype om zoveel mogelijk connecties te krijgen en niet over dode merels. Gelukkig schreef Corinne Keijser er een goed blog over (Connecties verwijderen, ontvolgen en updates verbergen) en kon de merel in mijn hoofd blijven spoken, want je moet een goede aanleiding hebben om een blog te schrijven.
  • Op Facebook en in mindere mate Instagram deel ik vaak wat me opvalt, ook beestjes, boompjes en (kleine) familieleden. Ik pas op met te persoonlijk te worden, omdat ik dat nu eenmaal doe. Ondertussen weet ik dat er gniffelend wordt gedaan over al die natuur- en poezenfoto’s op Facebook, maar toen ik een tijd geleden iets deelde over onze toen nog levende kat Marie en een merel (daar heb je haar weer), werd daar veel op gereageerd. Tja, dacht ik, gniffel maar, maar het wérkt wel. Je ‘ranking’ is hoger.

Merel

Gered door een merel

Maar ik ben gered! De aanleiding voor dit blog kwam onze tuin binnenvliegen: gisteren zag ik weer een merel! Niet onze huismerel, want deze vloog weg. Zij (tenminste, ik denk een zij) zat eerst onder de gouden regen en toen op het dak van de schuur van de buren. Gek hè, we waren gewoon blij. Nu maar hopen dat ze terugkomen, want het is zo stil in de buurt. Die merel gaf me de ingang voor dit blog, ik kon haar wel zoenen.

NB. In de statistieken zie ik vanzelf terug of ‘de merel’ zakelijk net zo hoog ‘scoort’ als privé!

* * *

Blijf op de hoogte!
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief:
tweewekelijks gratis tips over social media.
Praktisch, laagdrempelig, kort en krachtig.

 

LinkedIn en senioren, is dat wel een goede match?

(ook geplaatst op LinkedIn)

geranium

Niet meer op LinkedIn

Regelmatig geef ik een workshop Social media aan senioren, aan ouderen. Meestal zijn deze workshops gericht op senioren, die meer willen weten over sociale media. De een heeft net een smartphone en is gaan whatsappen, de ander facebookt al een tijd en wil een update en een derde is alleen nieuwsgierig naar ‘wat het is’ en wat je er aan hebt. Maar meestal zijn ze het met elkaar eens: LinkedIn is niks voor senioren. Regelmatig ontmoet ik tijdens deze bijeenkomsten gepensioneerden die hun LinkedIn-profiel hebben opgeheven, want dat lijk je in Nederland te doen als je stopt met werken.

… of toch wel?

Toch klopt het beeld niet helemaal. ‘Senioren’ zijn niet alleen gepensioneerden. Er zijn veel 55plussers (50plussers, oudere jongeren, jonge ouderen, 60plussers) die LinkedIn gebruiken om te netwerken, zich te profileren of werk zoeken. LinkedIn is niet piepjong meer en veel ouderen zijn al jaren actief op internet en ‘dus’ op LinkedIn te vinden. Maar deze mensen bezoeken mijn workshops social media voor (startende) senioren niet. Ik kom ze wel tegen tijdens offline netwerkbijeenkomsten. Zo nu en dan komt het gesprek op LinkedIn en ik informeer dan naar hun hun LinkedIn-gebruik. En wat blijkt, precies wat je verwacht: ze gebruiken LinkedIn op dezelfde manier als jongeren. De een vindt het het beste netwerk, de ander werkt af en toe zijn profiel bij, een derde zoekt werk via LinkedIn en een vierde heeft geen tijd voor die onzin. Maar ook hier merk ik dat nogal mensen afhaken als ze met pensioen gaan. Zoals een bekende zei: “Waarom zou ik nog netwerken? Mensen die mijn advies willen, weten me toch wel te vinden.”

Goede match? Ja en nee.

Een goede match, LinkedIn en senioren? Ja en nee. Ja, want LinkedIn én andere sociale netwerken bieden volop mogelijkheden om kennis te delen, te netwerken, je te profileren. Nee, want op een zeker moment kom je in een andere levensfase en wordt LinkedIn minder belangrijk. Erg? Welnee.

Dus:

  • Ben je op zoek naar een ervaren werknemer of zelfstandige? Ze zitten op LinkedIn!
  • Wil je ouderen bereiken die niet op LinkedIn zitten? Probeer Facebook én huis-aan-huisbladen!

Meer informatie kun je vinden op Social media voor senioren en in enkele blogs, zie hieronder

Dat kan ook: een workshop social media via de telefoon

telefoon hoorn pictogramIndividuele training per telefoon

Wil je je LinkedIn-profiel verbeteren of zoek je hulp bij je Facebook-pagina? Misschien wil je een half uurtje ‘sparren’ over Twitter? Dat kan via de telefoon!

Social media met hobbels

Social media zijn handig, leuk en niet meer weg te denken, maar ze zorgen ook voor heel wat geharrewar. Zeker als er weer een nieuwe knop bij is gekomen of – zoals dit jaar op LinkedIn – een totaal nieuwe layout is doorgevoerd. Ondanks alle nieuwe hulplijnen die dan geopend worden via bijvoorbeeld het helpcentrum van het social medium waar je bent, e-boeken of blogs, valt het vaak niet mee om je weg te vinden. Natuurlijk zijn er talloze (gratis) webinars en workshops die je kunt volgen. Maar als je maar enkele vragen hebt of geen tijd, is dat niet wat je zoekt. Daarvoor heb ik een oplossing: bel me! In een half uur kunnen we bijvoorbeeld een aantal Facebook-knoppen doornemen, sparren over communicatie via Twitter of gericht je LinkedIn-profiel bespreken. Dat doen we per telefoon, zodat je geen tijd kwijt bent aan reizen.

Zo werkt het:

  • We inventariseren via e-mail je vragen, ik doe een voorstel
  • Jij belt me op een afgesproken dag en tijdstip
  • Jouw investering per half uur: € 35,- inclusief BTW (21%)

Interesse of wil je meer informatie?

Bel of mail me: 0317 – 422368 | 06 – 51 89 66 11, info(at)vanbetuwadvies.nl

 

gesprek pictogram telefoon

* * *

Blijf op de hoogte!
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief:
tweewekelijks gratis tips over social media.
Praktisch, laagdrempelig, kort en krachtig.

 

Zo zet je je LinkedIn-updates aan en uit

Socialmedia-tip!

Socialmedia-tip!

Het is handig dat LinkedIn meteen een update plaatst als je iets in je profiel verandert. Zo kunnen je connecties lezen wat je doet. Maar het is niet zo handig als je flink aan je profiel werkt. Gelukkig kun je die updates makkelijk uitzetten.

Zo doe je het:

  • Je gaat naar een profielonderdeel, bijvoorbeeld je ervaring en klikt op bewerken.
    • Als voorbeeld neem ik mijn eigen ervaring.

LinkedIn- updates bij ervaring delen

  • Onderaan zie je met een blauw knopje staan “Ja, profielwijzigingen delen”. Daar druk je op. Het blauw verdwijnt.

  • Druk op Opslaan!

Ditzelfde kun je doen als je een nieuwe ervaring of ander ‘profielonderdeel’ toevoegt, of als je een andere ervaring of ‘profielonderdeel’ bijwerkt.

Klaar is Kees.

Tip: denk eraan om je knop weer ‘aan’ te zetten, want je netwerk is best geïnteresseerd in wijzigingen.

* * *

Blijf op de hoogte!
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief:
tweewekelijks gratis tips over social media.
Praktisch, laagdrempelig, kort en krachtig.

 

Je eerste netwerkstap op LinkedIn: het vinden van bekenden en onbekenden

linkedin logo

Een van de sterke punten van LinkedIn is het netwerken; dat begint met het vinden van bekenden en onbekenden en hen uitnodigen om met jou een ‘connectie’ te maken. Je kunt natuurlijk wachten tot die ander jou uitnodigt, maar netwerken is natuurlijk vooral zélf actief zijn. Dus aan de slag.

Nadat je je eigen profiel hebt ingevuld, ga je eerst op zoek naar bekenden. Via de zoekfunctie linksboven op de werkbalk ga je zoeken. Je kunt deze functie natuurlijk ook gebruiken om onbekenden te vinden.

zoeken op LinkedIn
Zo werkt het: je voert daar de naam in van de persoon die je zoekt. Je krijgt nu een overzicht van resultaten. Als het een directe connectie is, zie je een 1 staan. Als het iemand is met wie je verbonden bent via een eerste connectie, dan staat er een 2. Is dat niet zo, dan staat er een 3.
Als het een connectie via iemand anders is (dus er staat een 2), dan zie je in het overzicht welke gezamenlijke connecties je hebt. Je kunt bijvoorbeeld zo’n gezamenlijke connectie vragen of hij/zij je in contact wilt brengen met die persoon.

Je kunt via diezelfde zoekfunctie ook zoeken op bedrijven of groepen. Ik typ (als voorbeeld) Hortus Botanicus en krijg twee zoekresultaten. Ik ga verder met de Hortus in Amsterdam.

hortus botanicus amsterdam op linkedin

Ik heb zelf geen connecties op LinkedIn die verbonden zijn aan de Hortus Botanicus, jij misschien ook niet. Als je dat wel wilt, dan klik je op ‘bekijk alle 37 medewerkers op LinkedIn’. Je komt dan op een nieuw overzicht, waarop je kunt zien om welke medewerkers het gaat en of je iemand kent. Je kunt die rechtstreeks uitnodigen om te ‘connecten’ of, zoals hiervoor beschreven, het via iemand anders doen.

Moeilijk? De eerste keer. Het is een kwestie van het systeem lezen, proberen en leren kennen. Eng? Tja, dit is netwerken. LinkedIn biedt je alle kansen.

***

Blijf op de hoogte!
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief:
tweewekelijks gratis tips over social media.
Praktisch, laagdrempelig, kort en krachtig.