Heb jij vragen over social media, maar wil je niet in een groep? Volg een individuele workshop!

 

 

 

 

 

Als jij

  • zit te kreunen om al die Facebookknoppen die je nog niet kent
    • en waarvoor je eigenlijk geen tijd hebt
  • je afvraagt hoe je via LinkedIn zo goed mogelijk je werk onder de aandacht kunt brengen
    • en dan vooral bij je klanten en bekenden
  • eens helemaal wilt worden bijgepraat over social media en hoe ze werken
    • maar niet in een groep
  • wilt ‘sparren’ over jouw strategie
    • met een deskundige
  • snel kennis wilt vergaren
    • en als het even kan op korte termijn

Dan heb ik een oplossing: een individuele workshop bij mij. Nee, niet online, maar face-to-face, bij jou op je kantoor of je werkplek thuis. Diverse managers, projectleiders, zzp’ers en bestuurders gingen je voor. Ik geef je graag referenties! Bel me 0317–422368, mail me of lees eerst de uitgebreidere informatie.

* * *

Blijf op de hoogte!
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief:
tweewekelijks gratis tips over social media.
Praktisch, laagdrempelig, kort en krachtig.

Tien tips tegen nepnieuws en hackers

2017 begon wat onstuimig: Na het vuurwerk vloog al snel nieuw nep- en hacknieuws om onze oren. Ik werd er niet blij van en besloot mijn eigen maatregelen eens na te lopen. Ik stuurde wat phishingmails door naar Fraudehelpdesk, veranderde een paar wachtwoorden en deelde enkele waarschuwingen op Facebook en Twitter. Maar er is meer te doen, daarom heb ik hieronder wat tips voor je verzameld. Een aantal verscheen eerder op mijn site en in mijn nieuwsbrief, daarom heb ik van ‘oude’ tips de meest actuele opgezocht.

Heb jij een tip die er absoluut bij moet? Die kun je met ons delen door hieronder te reageren. Dank je wel!

*  * *

Zin in meer socialmediatips?
Schrijf je hieronder in voor mijn
GRATIS tweewekelijkse nieuwsbrief.

De witte man… is geen vrouw

gmmp

Witte mannen aan het woord

Heel lang geleden (echt lang geleden) kwam er een leuk onderzoek langs: zap langs je tv-kanalen en tel hoeveel vrouwen je ziet én wat ze doen. We hadden nog geen internet, laat staan social media, dus ik denk dat ik het op tv heb gezien. Ik heb het onthouden, omdat ik echt verrast was. Er waren vooral witte mannen aan het woord en zichtbaar en nauwelijks vrouwen.

Als je vrouwen zag, dan hadden ze een ondersteunende rol in een programma of ze waren aan het wassen en schoonmaken en ze werden steeds sexyer (reclame, shows). Hierna heb ik het nog wel eens gedaan, zappend langs steeds  meer tv-zenders en zelfs een keer tijdens een conferentie. Dat laatste was bij een presentatie van een man, maar dit terzijde. Het beeld wijzigde iets, er kwamen een paar niet-witte mannen aan tafel en enkele allochtone vrouwen in spelletjes en reclames, enkele vrouwen kregen een eigen programma (Mies!) maar de rolverdeling en de aantallen bleven ongeveer hetzelfde.

All male panels, allemaal mannen

Vrouwen-zichtbaarheid is niet echt een actiepunt van me, maar het leidde er (bijvoorbeeld) wel toe dat ik

  • een tijdje op Twitter #allmalepanel  volgde en er af en toe in postte,
  • organisatoren vroeg waarom ze alleen maar mannelijke sprekers op hun lijst hadden
    • hoezo vrouwen niet te vinden? Kijk eens beter!
    • hoezo willen vrouwen niet? Dat kun je anno 2016 echt niet meer zeggen!
  • besloot niet naar bijeenkomsten te gaan waar alleen mannen spreken
  • na een tijd, dit jaar, bij de zoveelste ‘mannentafel’ bij populaire tv-programma’s verzuchtte dat het niet echt opschoot en
  • het onderwerp uit mijn systeem zette.

Op zoek naar de witte vrouwvergrootglas

Dat dacht ik. Maar het is lastig. Want het gaat nu, na de verkiezingen in de VS, de hele tijd over ‘de witte man’? Wie is dat toch? Mijn man, mijn broers, mijn neven, onze buurman, mijn neef in de VS? Of zijn zij de elite (en ik dus ook?). De verongelijkte witte man die zijn baan kwijt is geraakt en dan vooral in de VS. Ik kan me daar zelfs iets bij voorstellen na allerlei recente publicaties, maar ‘de’ witte man? Enne… waar is die vrouw, in Nederland? Ben ik het? Ben ik de maatstaf? Ach, dan valt het nog wel mee, denk ik, hoop ik.

InstaGranny: Teaching Older Adults About Social Media

Ho can older adults in Europe be moilized to sfely partake and benefit from social media

“Older adults should first be educated in how to use devices, before they could start learning how to use social media. (…) workshops with a personal approach and individual assistance prove the most effective. The most suitable location to organise the workshop is a local community.”

Studenten Europese Studies van de Haagse Hogeschool deden een onderzoek naar ‘How can older adults in Europe be mobilized to safely partake and benefit from social media’. Een van hun, Ruben Vermeer, interviewde mij via Skype. Ik doe graag mee aan dat soort onderzoeken, want het is prettig om kennis en ervaring te delen. Ik ben natuurlijk altijd nieuwsgierig naar de resultaten: wat komt er uit, wat kunnen we er meer mee en wat kan ík er nog mee. In dit rapport zie ik voldoende handgrepen!

Hieronder deel ik de Samenvatting. Wil je het hele onderzoek lezen, dan kan dat via deze link naar het rapport  Instagranny, Teaching Older Adults About Social Media (pdf).

Executive Summary

This report provides a study and analysis of the question: ‘How can older adults in Europe be mobilized to safely partake and benefit from social media?’ This question was divided in sub questions regarding older adults’ perceived notions of social media, the benefits and barriers of it and the most effective way to educate them in the medium. Desk- and field research were used to study the topic. Interviews were conducted with: independent expert Annet van Betuw and Pauline Power of Age Action Ireland, who both provide social media training for older adults.

A limited questionnaire was conducted among 50 older adults in the Netherlands. Moreover a focus group with four older adults was organised. Both the focus group and the survey provided helpful data on older adults perceived notion of social media. The lack of privacy was perceived as the main risk of the use of social media, followed by cybercrime.

Through desk research it was established that social media provides a means for older adults to increase their wellbeing, health and cognitive capability, while decreasing loneliness. Moreover, the academic sources showed that older adults were more positive towards social media, when they had more knowledge about it.

When it comes to the most effective method to educate older adults in social media, the interviews provided great insights. It was established that older adults should first be educated in how to use devices, before they could start learning how to use social media. The report concludes that workshops with a personal approach and individual assistance prove the most effective. The most suitable location to organise the workshop is a local community, since it would be more accessible for older adults.

WhatsThat WhatsApp? 5 weetjes over WhatsApp

 

logo WhatsApp

De nieuwe voorwaarden van WhatsApp leiden op Social media meteen tot allerlei tips om reclame te voorkomen. Toevallig was ik voor een opdrachtgever tips over WhatsApp aan het verzamelen. Alle reden om wat te bundelen, daarom heb ik hieronder heb ik vijf weetjes bij elkaar gezet:

*  * *

Zin in meer socialmediatips?
Schrijf je hieronder in voor mijn GRATIS tweewekelijkse nieuwsbrief.

Een Pokémon op schoot (of: hoe werkt Pokémon Go)

(Eerder gepubliceerd in mijn nieuwsbrief van 15 augustus 2016)

 

Drowzee van Pokémon Go in de bus

Drowzee in de bus

Ook Nederland is er vol van, overal kom je Pokémon-vangers tegen. Er stond er een naast me en toen op me…. Poliwag, werd me verteld, helaas net te laat voor een foto. Maar van Drowzee maakte kleinzoon Devin deze foto in de bus. Zo zie je maar, je hoeft er zelf niets voor te doen, ze komen gewoon naar je toe. Speel je het niet maar wil je meer weten? Hieronder een kort overzicht:

De dag dat je nog scherper nadenkt over wat je deelt

De dag, dat je zegt:

  • nee, dat deel ik niet via (naam van deel-programma). Ik vertrouw internet niet.
  • een land waar de regenbloogvlag mag, deugt.

Regenboogvlag

De dag, dat je denkt:

  • dit kan ik delen, want het gaat over Nederland (artikel in de Correspondent: wetenschappers luiden noodklok over Big Data)
  • dit deel ik niet, want
    • ik breng vrienden in gevaar
    • ik heb geen zin in scheldkannonades
    • ik heb geen zin om te belanden in ja / nee discussies

De dag, dat je constateert: zo was internet altijd, deel niks wat je privé wilt houden. Maar ik denk nog scherper na.

Die dag is vandaag.

 

Sorry, Pinterest, ik zet je aanbevelingen UIT

Socialmediatip!

Socialmediatip!

Video’s die automatisch gaan spelen, mededelingen dat er iets gebeurde toen ik sliep, tips in mijn mailbox om iemand te volgen, zelfs aanbevelingen (bijvoorbeeld van Pinterest) op mijn overzicht… Ik zet het uit! Het is af en toe wel zoeken wáár je het uit kunt zetten, maar meestal vind ik het wel.

Pinterest zoekt het voor me uit

Ook Pinterest vind dat ik meer moet; bij mijn overzicht staat ‘uitgezocht voor’ gevolgd door de naam van een van mijn prikborden. Ik wil dat niet, ik kan zelf zoeken én ik had het al uitgezet. Dus nog maar eens gedaan.

  • Ik klik op mijn naam en vervolgens op het radertje en instellingen wijzigen
  • Naar beneden scrollen en onder meldingen ga ik wijzigen

Pinterest_waarwejeookoverberichten

Zo, dat ruimt op. Mijn overzicht is nu míjn overzicht, zonder vervuiling.

* * *

Ook een workshop bij mij volgen?
Dat kan natuurlijk, bijvoorbeeld in een 1op1 workshop

Steeds meer senioren gaan meteen mobiel

Zie je het ook? Steeds meer ouderen, die voor het eerst op internet gaan, slaan een pc of laptop over en gaan meteen naar een smartphone. Tot voor kort dacht ik dat ze vooral een tablet en liefst een IPad gingen gebruiken, maar nee, een smartphone. Ze willen WhatsAppen.

logo WhatsApp

Oma online

Ik zag het in workshops ‘Oma online’, Social media voor senioren, die ik in samenwerking met Vodafone en NederlandCares eind 2015 en begin 2016 gaf. Deelnemers konden hun mobiele apparaat meenemen en daar ná mijn inleiding over social media aan vrijwilligers vragen over stellen. Heel praktisch over apps, knoppen, sms’en en WhatsApp. Vrijwel iedereen had een mobiel apparaat bij zich en vaak was dat een smartphone. Ja, logisch, dacht ik, een campagne van Vodafone. 1 en 1 is 2. Maar was het toeval? Cijfers hierover kon ik (nog) niet vinden, dus of mijn observatie goed was, wist ik niet. Hierna ging ik er op letten en polste een paar mensen die nog niet zo lang een smartphone hadden.

Meedoen

Gebruikten ze ook een pc of laptop? Of een tablet? De een wel, de ander niet. Het was geen echt onderzoek, dus dit soort antwoorden kon ik verwachten. Maar die smartphone, lukte het, was het moeilijk, was het leuk? “Flink oefenen en proberen, want ik wil meedoen,” vertelde een mevrouw. Een ander legde uit dat die tablet leuk is, maar dat het gewoon teveel is. De kinderen stuurden berichten via zo’n telefoon en die wilde hij lezen. Ik knikte; het is hetzelfde als bij social media: willen weten wat er gebeurt, maar zelf bepalen wát je er mee doet. Wat je niet snapt kun je opzoeken, vragen of domweg proberen. En ja, jongeren zijn sneller, maar die zijn er dan ook mee opgegroeid.

WhatsApp

Dát ouderen steeds meer op internet en social media te vinden zijn, is bekend. Ik denk ondertussen dat de groep ouderen, die een pc of laptop niet nodig vinden en het plezier van tablets en smartphones ontdekken, wel eens flink kan groeien.

O ja, ik wilde natuurlijk ook weten wat ze doen met de smartphone? Bellen? Ja, ook. En wat apps gebruiken zoals buienradar. Maar vooral ‘appen’ via WhatsApp. Het zijn net jongeren.

= = =

Meer lezen?