Wat je moet weten over outplacement

Veranderingen maken in het personeelsbestand kunnen vaak een uitdaging zijn, vooral wanneer uw bedrijf aan het inkrimpen is en medewerkers ontslagen moeten worden. Dit is waar outplacementdiensten een belangrijk verschil kunnen maken tussen werknemers die vertrekken en nog steeds enthousiast zijn over het bedrijf versus ontevreden ex-werknemers die je bedrijfsreputatie aantasten.

Outplacement en public relations

Outplacement deskundigen zeggen dat outplacementdiensten de public relations van jouw bedrijf kunnen beschermen, zowel door wat ex-werknemers over het bedrijf zeggen als online. Bijvoorbeeld de manier waarop zij zich verhouden tot de huidige werknemers met wie ze nog steeds contact zouden kunnen hebben.Als jouw bedrijf de moeilijke overgang van de herstructurering doormaakt, dan is dit wat je moet overwegen met betrekking tot outplacementdiensten.

Zorg dat er outplacement wordt aangeboden aan het personeel

Outplacement trajecten zijn essentieel voor een vlotte herstructurering, aangezien je niet het risico wil lopen om zelfs werknemers te verliezen die ervoor kiezen om te vertrekken als gevolg van de herstructurering. Als u geen outplacement diensten aanbiedt, kunnen andere werknemers zich zorgen maken over wat er kan gebeuren als ze in dezelfde positie worden geplaatst. Door het huidige personeel te laten zien dat je oud-medewerkers goed behandelt, geef je een positief signaal af aan het huidige personeel.

Koppel de outplacementdienst aan een boodschap 

Terwijl het eenvoudig is om iemand te ontslaan en het verstandig om uw bedrijf in juridische zin te beschermen, kun je nog steeds empathie tonen tijdens het gesprek dat het sentiment van de persoon die het bedrijf verlaat verbetert. Andy Molinsky, hoogleraar organisatorisch gedrag aan Brandeis University International Business School, zegt dat tonen van respect naar de werknemer die je ontslaat nuttig is. Molinsky raadt aan om de boodschap van de outplacementdiensten te koppelen aan een boodschap die aangeeft dat je de persoon wilt helpen. Dit is een goede manier om over te brengen dat je dankbaar bent voor wat ze hebben bijgedragen aan het bedrijf. Als je advies nodig hebt, check dan eens all4people.nl voor meer informatie!