Wat is geluk? Een eerlijk verhaal.

Vol goede moed ging ik op 30 oktober naar de Geluksdag in het Hof van Wageningen. Twee workshops voorbereid, goede presentatie dankzij allerlei feedback. ‘t Kon niet stuk. Maar het liep anders.

In mijn eerdere blog vroeg ik om associaties bij ‘geluk en social media’. Ik twitterde erover, plaatste het op andere sociale netwerken en stuurde een e-mail naar veel vrienden en bekenden. De respons was bijzonder. Ik werd er helemaal blij van. Uiteenlopende reacties, eerlijke, blije, gelukkige, instemmende en aarzelende.

Wat viel het vervolg tegen! Mijn eerste workshop viel op hetzelfde moment als de eerste lezing. Niet alleen mijn workshops, ook de meeste andere werden weggeblazen. Verkeerde planning, dat was al snel duidelijk. Maar kan gebeuren. Voor mijn tweede workshop was wel wat belangstelling, maar minimaal. Ook hier invloed van de lezing (Ieteke Weeda… tja), maar er was ook iets anders. Mensen die ik aansprak (zoekend naar de juiste workshop) deinsden terug bij het horen van het woord ‘social media’,  en de uitleg nieuwe media. Of verbeeldde ik me dat, dat terugdeinzen? Ik was inmiddels zelf naar een lezing geweest, waar de spreker terloops vroeg wie er twitterde. Er klonk zacht gegrinnik door de zaal. Mijn buurvrouw en ik… en ja hijzelf ook.

Tussen de bedrijven door bezocht ik de grote ruimte; er was veel belangstelling. 500 bezoekers is echt niet overdreven. Ik herinnerde me mijn aarzeling om deel te nemen aan de Geluksdag. Pas ik er wel bij? Is het niet ‘te alternatief’? Ik keek om me heen, las de onderwerpen van de lezingen en de workshops en nam me voor de volgende keer beter naar mezelf te luisteren. In mijn workshops predik ik: “waar zit je klant? Stem je communicatie daar op af.” Nee, mijn ‘klanten’ zaten niet hier. De aanwezigen kwamen voor coaching, reïncarnatie, massage, reading healing, luisteren naar jezelf, reiki en alle variaties daarop. Social media? Echt een ver-van-mijn-bed-show.

De dag erna zette ik mijn presentatie (in prezi!) online en bedankte ik via e-mail en mijn blog de mensen die mijn hun associatie stuurden. Binnen een paar uur werd het overgenomen door minstens vier daily’s en kwamen reacties terug. Wat een leuke prezi, een goed verhaal! Dank jullie hiervoor. Ik weet het nu: de voorbereiding is ok, de presentatie is ok, het was alleen het verkeerde publiek.

Reacties

  1. ……én toch…….. past twitteren en social media voor mij samen met wat jij noemt alternatief. Coaching, healing, spiritueel….. ik combineer het wel en voel me er vaak ‘happy’ bij.
    Voorbeelden…. maar ja dat is dan i.d.d. wel weer voor publiek online.
    Modron vrouwencirkel: http://www.facebook.com/?ref=home#!/group.php?gid=153148754706701

    http://twitter.com/#!/soChicken
    http://twitter.com/#!/Engelenenzo en meer zoals deze voorbeelden.
    Groet Marianne

  2. Hoi Marianne,
    Dat klopt. Maar de mensen die deze Geluksdag bezoeken komen niet voor social media, maar voor de onderwerpen die jij noemt.
    grts Annet

  3. Soms moet je dingen gewoon uitproberen. Nu blijkt dat het publiek dat afkomt op de Geluksdag inderdaad niet komt voor social media. Dat had ik van te voren anders ingeschat. Annet ik wil je bedanken voor de tijd die je gestopt hebt in de voorbereiding. Succes!

  4. Hoi Etienne,
    ja, en het uitproberen was zeker de moeite waard. Grts Annet

Laat wat van je horen

*