Van Facebook profiel naar Facebook bedrijfspagina

Facebook_pages_logo

Facebook wil graag mensen op mensenpagina’s en bedrijven op bedrijfspagina’s. Dat klinkt logisch*, maar in de praktijk zijn er nogal wat bedrijven die dat niet doen, ze gebruiken een persoonlijk profiel voor hun bedrijf. Ik noem geen namen, maar je kent er zelf vast wel een paar.

Een paar argumenten om het wél te doen:

  1. Facebook wil het. Een argument dat niet werkt, want je bent immers gewend aan het werken met profielen. Zolang Facebook niet echt maatregelen neemt, laat je het dus staan. En Facebook zal je toch wel waarschuwen? Vast wel. Maar neem je dat risico?
  2. Ik kwam het bij het aanmelden niet tegen. Plausibel. Je kunt het goedmaken via ‘pages’.
  3. Je kunt adverteren als je een Facebook bedrijfspagina hebt. Dat werkt pas als je voldoende likes hebt. Bovendien: waarom zou je gaan adverteren?
  4. Het staat professioneler. Hoezo? Tegenargument: mijn klanten vinden het juist leuk om vriend met te worden i.p.v. te ‘vind-ik-leuken’.
  5. Een bedrijfspagina kan meer beheerders hebben. Bingo! Dit opent vaak de weg: je kunt elkaar aflossen met posten, je kunt op vakantie en je collega neemt het over, je kunt samen ‘webcare’ toepassen, je kunt de bedrijfspagina via je eigen profiel beheren en uitwisselen van inlogcodes hoeft niet meer.

Maar hoe zet je nou je persoonlijke account voor je bedrijf om in een Facebookpagina? Daar heeft Facebook natuurlijk zelf het antwoord op. Let je erop dat je eerst de tijdlijngegevens download?

* Ik heb twee bedrijfspagina’s: VanBetuwAdvies, voor mijn workshops social media en SocialMediaVoorSenioren, voor mijn boek dat eind september verschijnt. Daarover binnenkort meer.

* * *

Mijn gratis social media tips lezen? Schrijf je hieronder in.

 

Reacties

  1. Mag ik nog een zesde argument toevoegen?
    Je kunt op een bedrijfspagina berichten inplannen, zonder tussenkomst van diensten als bijv. Hootsuite.
    (Zo kan je bijvoorbeeld één keer per week je berichten inplannen op tijden waarvan je weet dat jouw doelgroep online is, zonder zelf op dat moment op Facebook te moeten zitten.)

  2. Goed argument! Dank je wel voor deze toevoeging.

Laat wat van je horen

*