#tweejaartwitter

29 augustus 2011 is een bijzondere dag. Met een virtueel taartje en een digitaal bloemetje vier ik mijn eigen feestje: twee jaar op Twitter.

Als ik het zelf niet wist, dan werd ik er wel voor gewaarschuwd door @nl_twop1000 en @HaykeKookt, die mij nav die twop 1000 tweet feliciteert. Ik lees op de website dat er in Nederland nog 15 anderen zijn en ik zie dat ik derde in de rij ben op basis van aantal followers, dat @fzelders vandaag VIER jaar twittert en dat er ook 16 mensen een jaar twitteren en 5 mensen drie jaar. Overigens riep ik gisteren al dat ik vandaag een feestje vier en prompt werd ik getweliciteerd door @andreadepalm en @henriachterkamp. Inmiddels zijn er een aantal ‘likes’ op Facebook bijgekomen. Heerlijk al die aandacht op je twitterverjaardag.

Wat een non-informatie verzucht je nu. Want wat heb je er aan en wat moet je ermee? Nou, vandaag vind IK dat toevallig leuk en omdat het mijn feestje is, vertel ik het  ;-). Wees gerust: morgen ben ik niet meer zo mee bezig, dan doe ik weer heel andere dingen. Ik onthoud wel dat er een early twitteradopter in Nederland al twee jaar voor mij is begonnen en ik ben @HaykeKookt gaan volgen. Maar vooral vind ik aardig wat hier gebeurt: Twitter helpt bij het netwerken, is snel, informatief en grappig.

Dat is eigenlijk voor mij Twitter in een notendop: iedere dag gebeurt er wel iets waarmee je iets kunt, maar wat niet móet. Waarbij ik meteen aanteken: het is wel zo slim als bedrijf en zeker als zelfstandige om Twitter te gebruiken.

Al vanaf het begin ben ik gevallen voor de snelheid, de hoeveelheid informatie die ik eraf haal en de leuke dingen zoals (met stip!) #fe11. Omdat ik wil weten wat het effect van Twitter is, volg ik cijfers hierover, de interpretaties ervan, ik lees over de goede voorbeelden en mislukkingen, over de do’s en de don’ts en deel die informatie bijvoorbeeld in mijn workshops.

Maar na twee jaar zie ik iets anders: er ontstaan telkens nieuwe netwerkjes die ook weer kunnen verdwijnen. Dat zijn vluchtige contacten zoals een gesprekje dat je met iemand bij een bloemenwinkel aanknoopt, het is even knikken naar de mensen op het terrastafeltje naast dat van jou, het is met totaal vreemde mensen een spannende film zien of Zomergasten volgen en ondertussen het commentaar op Twitter volgen via #zg11. Ik zie ook dat een aantal blijven bestaan, omdat er een aanleiding is of opzet. Na twee jaar ben ik in een aantal netwerkjes beland met mensen met wie ik dezelfde interesse deel of met wie ik samen iets doe. Dat gaat van toeval naar plan. Er zijn ook netwerken zoals #VG20, die niet toevallig zijn. Ze zijn met een doel opgezet en zijn succesvol omdat er een aantal mensen actief aan duwen en trekken.

Wat ik ook zie is dat succesvolle netwerken verder gaan dan Twitter. #VG20 is ook op LinkedIn, er is een website, ze organiseren bijeenkomsten en omdat er een paar mensen actief zijn die weten hoe ‘het’ moet, zijn ze in staat om zaken voor elkaar te krijgen. Mensen die ik ken van andere Twittercontacten ontmoet ik op Open Coffee’s, andere bijeenkomsten of er volgt eens een telefoontje of een e-mail. Daarom is Twitter voor mij gewoon geworden. Het is onderdeel van mijn leven.

  •  #fe11 = fake event op 1 april 2011
  • #zg11= zomergasten 2011
  • #vg20 = verstandelijk gehandicapten 20

 

Laat wat van je horen

*