Onderhoudsbeurt van je site: vijf nieuwe checks

ONDERHOUDSBEURT VAN JE SITE, DEEL TWEE

In mijn vorige blog noemde ik vijf punten waarop je je site kunt checken: doet dit het nog, is dat wel duidelijk, wat kan beter. Hieronder vijf nieuwe checks.

VI. Check zoeken > vervolg

Mariëtte Boomgaard reageerde in de LinkedIn groep het Vervolg op mijn blog. Leuk, die checks, maar hoezo moet iedere site een zoekfunctie hebben? Tja, dat vroeg ik me na haar reactie zelf ook af. Ik vind het zelf eigenlijk een ‘must’, maar het hoeft natuurlijk niet. Dus daarom deze check:

  • Is een zoekfunctie nodig?

VII. Check Menu-items

Mariëtte reageerde ook op de eerste check ‘homepage’ en gaf een goede aanvulling: “Wat ik regelmatig tegenkom bij websites: onduidelijke menu-items. Bezoekers willen weten wat ze achter een button kunnen verwachten. Zo moest ik laatst een menu-item “coalitie” ergens toevoegen. Voor de eigenaar van de site heel logisch wat hij er mee bedoelde, maar voor de bezoeker vaag.”

Bij het ombouwen van de layout eind 2011 heb ik samen met webmaster Karin Bronwasser goed gelet op overzichtelijkheid van die items. Daarom twee checks voor het menu:

  • Zijn de items in het menu logisch in volgorde
  • Begrijpen anderen wat je bedoelt

VIII Check contact

Via Twitter ontving ik van @PiaRoelofs deze tip:

  • Zijn je contactgegevens goed/duidelijk/snel te vinden

IX. Check social media links

Op mijn site staan links naar de sociale media waarop je me kunt vinden. Voor het online gaat, test ik alles. Maar – vraag me niet hoe het kan – af en toe werkt een linkje niet meer. Dus: bij checken van links (zie vorige blog), niet je social media links vergeten.

  • Zet links naar je sociale netwerken online
  • Check af en toe of ze nog werken

X. Streams

Het wordt tijd dat ik een twitterstream op mijn site zet. Let wel: dit hóeft niet. Maar als je actief bent op Twitter en social media workshops geeft, ligt het op zijn minst voor de hand om het wel te doen. Verder ga ik onderzoeken of ik datzelfde met Facebook doe. Dit leidt tot de volgende checks:

  • Overweeg of je een stream van een social netwerk op je site toont.
  • Onderzoek welke mogelijkheden er zijn en hoe ze eruit zien.
  • Voegt een stream iets toe?
  • Laat een stream niet overheersen, het moet op je site ‘passen’.
  • Vraag anderen feedback.

Meer tips welkom!! Plaats ze hieronder of stuur ze naar me toe via annet(at)vanbetuwadvies.nl

 

 

Laat wat van je horen

*