Onderhoudsbeurt van je site: vijf checks

DIT IS DEEL EEN VAN ONDERHOUDSBEURT VAN JE SITE
HET VERVOLG STAAT IN ONDERHOUDSBEURT VAN JE SITE: DEEL TWEE

Voor een bedrijf is de website de basis voor internet. Daarop staat informatie die voor de klant en toekomstige klant belangrijk is. Vormgeving, uitstraling en kleuren sluiten natuurlijk aan bij het bedrijf. En dan? Denk je dan aan een onderhoudsbeurt? Controleer je of alles nog werkt en naar je zin is?

Mijn vijf punten voor de onderhoudsbeurt van je site:

I. Check homepage

Nogmaals, ik ga er vanuit dat layout en uitstraling zijn zoals jij wilt. Er blijft genoeg te checken over:

  • De homepage is de openingspagina. Vanuit deze pagina is de rest logisch te vinden. Klopt dat?
  • Jij vindt je site natuurlijk overzichtelijk. Laat anderen checken of zij dit ook vinden.
  • Zet je links naar sociale media op de homepage
  • Check of je site drempelvrij is

II. Check zoeken

  • Is er een zoekfunctie?
  • Staat de zoekfunctie op een logische plek en vindbaar voor bezoekers?
  • Heb je meer zoekfuncties op de pagina, zijn die dan logisch voor bezoekers?
    Enkele overheden hebben bijvoorbeeld de zoekfuncties “zoeken in de site” en “zoeken in de digitale balie”. Tip: zet die digitale baliezoeker niet midden op de pagina. De meeste bezoekers pakken die opvallende zoekfunctie midden op de pagina, terwijl ze meestal de algemene zoekfunctie willen. (Ben je het niet met me eens, laat hieronder je reactie achter, want die wil ik graag weten. Maar vraag eerst bezoekers aan je site wat zij ervan vinden…)

III. Check links

  • Werkt alles nog?
  • Heb je veel links op je site? Er zijn programma’s die de links checken. Ook gratis. Vraag je webmaster om advies.

IV. Check pagina met nieuws

Nieuws is nieuw. Dus niet van oktober 2011.

Lukt het je niet om je pagina met nieuws bij te houden?

  • Je hebt geen nieuws. Met andere woorden: je ademt uit dat je niets doet. Haal het nieuwsonderdeel weg en constateer dat je een statische site hebt. Dat mag. Maar wil je dat ook?
  • Je hebt geen tijd. Dus ook geen tijd om actief te zijn op social media of met IRL netwerken? Het is dus tijd om personeel in dienst te nemen, je onderhoud uit te besteden of iemand binnen je bedrijf te belasten met onderhoud van je site. Kortom, tijd is geen argument.
  • Je vergeet het. Zet het in je agenda en voer het uit (of  laat het uitvoeren)

V. Check blog

Er zijn geen standaardregels voor, wel tips:

  • Voegt het iets toe aan je site?
  • Blog alleen als je het leuk vindt
  • Blog regelmatig
  • Blog over onderwerpen waarvan je iets weet
  • Blog over zaken die dichtbij je bedrijf of organisatie liggen
  • Zet de afspraak om te bloggen in je agenda of in een andere wekker

SUCCES!

Laat wat van je horen

*