Netwerken = contacten leggen buiten je comfortzone

Netwerken met elkaar

‘Bah, ze zitten de hele dag aan hun telefoon’. Herkenbaar? Ja, dit gaat natuurlijk over tieners of ouders die getrouwd zijn met hun smartphone en netwerkers die tijdens een gesprek de telefoon voor zich op tafel hebben liggen. Onbeleefd, ongewenst en stiekem moet je jezelf dwingen om niet toe te geven aan de neiging om je telefoon te pakken bij ieder piepje of rinkeltje.

Maar met wie zitten ze de hele dag aan de telefoon? En waar? Ik vraag het weleens en het is meestal op WhatsApp, Facebook of Instagram MET ELKAAR, met hun vrienden, familie, mensen dichtbij.

En dat mag, daar hoor je mij niet over. Maar als we eten of vergaderen maken we wat afspraken over het gebruik van dat apparaat.

smartphone castle

Netwerken zonder social media

Aan de andere kant (er is altijd een andere kant) kom ik regelmatig mensen tegen met weerzin tegen ‘die social media’, want ‘ik wil gewoon met iemand práten’ of ‘mijn vrienden zitten niet op Twitter en Facebook’. Ter geruststelling voor de lezer maar ook voor de zuchter: ik praat nog steeds heel veel met anderen. Social media zijn geen vervanging, wel een aanvulling. En zitten je vrienden niet op Twitter en Facebook? Weet je dat zeker? Hoe weet je dat als je zelf geen gebruik maakt van social media? De cijfers laten wat anders zien.

Maar je hoeft van mij niet. Als jij niet naar Facebook wilt, prima. Maar misschien maak je gebruik van YouTube, Wikipedia, WhatsApp, Flickr? Dat zijn ook… ja, juist.

Stap uit je comfortzone

Ernstiger wordt het als iemand vertelt dat zijn zakelijke kring niet op Twitter en Facebook zit. In deze tijd? Terwijl alom erkend wordt dat social media gewoon bij je communicatiestrategie horen? Af en toe loop ik met gesprekspartners de zakelijke contacten door; al snel blijken er veel zakelijke contacten op LinkedIn te zitten en waren ze hun eigen account half vergeten. Essentiëler is de vraag wie je klanten zijn en wáár ze zijn. Als je alleen maar een zakelijk netwerk hebt en LinkedIn is voldoende (want dat kan), dan is het prima. Maar wie zijn je ándere klanten, je afnemers, de kopers van je product, je idee? Waar zijn ze? Dikke kans dat een deel op Facebook zit en een kleiner deel op Twitter (Pinterest, YouTube, Instagram…).

Nogmaals, voor mij hóef je niet, maar vraag eens aan je klanten of ze gebruik maken van social media en welke dan? Het levert je vast wel mooie ideeën op.

Laat wat van je horen

*