Mijn beroep: internet explorer

Tijdens een pitch weet ik het wel. Ik zeg kort en krachtig “Ik geef workshops social media”. Meestal gevolgd door: ”en dan gaat het vooral over ‘wat is het’ en ‘wat kun je er mee’ “.

De een kijkt me aan en denkt: een vrouw en dan op die leeftijd? De ander zegt hardop “Oh, wat heerlijk. Gewoon de basis?” Een derde: ‘op wie richt je je dan?’. Gespreksonderwerpen genoeg.

Vandaag werd het tijd om mijn LinkedIn profiel bij te werken. Ik had de afgelopen anderhalf jaar mijn ervaringen onder elkaar als ‘past experience’ opgeschreven. Dat werd een beetje te onoverzichtelijk. Dus alles overgezet naar mijn website en geordend. Ik weet ondertussen wel wat ik doe (zie de pitch), dus dat gaat redelijk snel.

En toen stokte het met het profiel bijwerken. Want het staat er nog steeds! Kijk maar bij Current profession: Trainer workshops social media. En ik weet: dat is geen beroep. Bovendien schuurt het met mijn taalgevoel. Een trainer workshops is onzin. Verder ben ik geen trainer social media, want dat houdt in dat je actief mensen in organisaties begeleidt, je traint, coacht. Nee, ik geef workshops en presentaties, dat is toch wat anders.

Om mijn beroep beter te bepalen ga ik terug naar de basis. Wat doe ik nou eigenlijk met die social media, wat doe ik met internet? Ik ontdek internet sinds december 1995, ik gebruik internet en social media, ik vertel over mijn ervaringen, help mensen ontdekken, ga samen de knoppen ontdekken en strategie bespreken. Ik verzamel informatie op mijn blog zoals over de social media beleidsplannen en de tips, geef het oa. via Twitter en e-mail door, maak een nieuwsbrief en ga verder in mijn eigen LinkedIn groep.

“Je bent social media expert”, zei iemand. Zeer vereerd, maar na de oproep “wie zijn de 10 beste social media experts van Nederland“en de discussie die daarop volgt, wil ik dat maar even liever niet zijn. “Je bent internet explorer”, was de oplossing. Haha, dat is mooi. Nou maar hopen dat Microsoft het ermee eens is. Ik houd het tot nader order op trainer workshops social media en blijf nadenken over een correcte titel.

Laat wat van je horen

*