Jij gaat dood. Offline. En online?

digitaleerfenis_max

Jouw digitale erfenis

Wat gebeurt er met je Facebook-account na je overlijden? Wie kan je e-mail beheren na je dood? Is er iemand met wie je in de cloud wachtwoorden hebt gedeeld? Heb je nog niets geregeld, dan is het verstandig om dat te doen.

Omroep Max besteedde op 25 september 2015 aandacht aan je online erfenis. Een goede uitzending. Ik had hem niet gezien, maar Harry Witteveen, oud-cursist en trouwe lezer van mijn nieuwsbrief wees me erop. Vlak daarna ontving ik een persbericht van Maarten Ederveen van MyFarewellbv over de Account Closer app en een mail van lezer Roddy Zecha over een artikel in het Leidsch Dagblad. Dank jullie wel! Reden genoeg om er eens goed in te duiken: wat kun je doen met je digitale nalatenschap? Hieronder heb ik een aantal tips verzameld.

Heb je ook een tip of wil je iets anders delen? Ik lees het graag, bijvoorbeeld via het reactieformulier onder dit blog.

* * *

Een workshop bij mij volgen?
Dat kan natuurlijk, bijvoorbeeld in een 1op1 workshop

Reacties

  1. Bart Lenselink zegt:

    Deze blog gaat vooral over het voorkomen van online “voortbestaan”. Maar wat kun je doen als blijkt dat het LinkedIn profiel of Facebook pagina van een overleden kennis c.q. vriend nog bestaat? Is het mogelijk om LinkedIn resp. Facebook te laten weten dat de eigenaar inmiddels is overleden? En hoe voorkom je dat er grappenmakers zijn die hier eventueel misbruik van maken?

  2. Hallo Bart,
    Ja, ik kom het ook regelmatig tegen, bekenden die online nog voortleven. Heel pijnlijk.
    Als de inlogcodes van die kennis / vriend bekend zijn, dan kunnen nabestaanden het account opheffen (deactiveren).
    Maar ik vermoed dat het gaat over een profiel waarvan de inlogcodes niet bekend zijn. Zowel aan Facebook als aan LinkedIn kun je dan een mail sturen; ze vragen om bevestiging van het overlijden. In de uitzending van Omroep Max wordt dit genoemd. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik begrijp dat je documenten moet opsturen om duidelijk te maken dat jij een relatie met de overledene hebt.
    Op deze manier wordt voorkomen dat grappenmakers er misbruik van maken, want ja, er zijn ongetwijfeld mensen die dit leuk vinden. Goede opmerking!

  3. Dag Annet,

    Bedankt voor het vermelden van Digitale Nazorg in je zeer informatieve blog. Sander van der Meer (oprichter van Digitale Nazorg) was ook even aan het woord tijdens de uitzending van Omroep Max.

    Op onze website, die je al vermeldt, kun je zien waar onze dienstverlening uit bestaat. Ik wil voorkomen dat deze reactie wordt aangezien voor spam c.q. reclame, dus zal hier geen verkooppraatje houden. Je schrijft dat je ons (nog niet) kent. Meer info over ons kun je vinden op onze website en op onze social media kanalen, maar uiteraard zijn we van harte bereid je e.e.a. verder toe te lichten als je dat wilt.

    Namens Digitale Nazorg,

    Rick de Haan

  4. Hallo Rick,
    Dank je wel voor je reactie en je compliment. Nee, ik denk niet dat jouw reactie als reclame wordt ervaren. Ik heb uiteraard jullie site (en andere) eerder bekeken en het komt degelijk en te vertrouwen over. Lezers moeten zelf oordelen, dat is vooral de strekking van mijn opmerking.
    Ondertussen ben ik benieuwd of er nog meer bedrijven op dit terrein actief zijn. In ieder geval is er veel belangstelling voor, merk ik aan het aantal lezers.

  5. Naast deze accounts kan er ook een account bij http://www.schoolbank.nl/ zijn. Via mail zijn ze bereid de status om te zetten in overleden, wat mij een goede oplossing leek.

  6. Rob, dank je wel voor deze aanvulling!

Laat wat van je horen

*