Hoe zit het eigenlijk met het gebruik van social media door senioren?

Meten is weten

Leuke vraag van Arina Angerman aan het einde van haar prettige bespreking van mijn boek Social media voor senioren: “Omdat ik me echt thuis voel bij ‘meten is weten’ mis ik in het boek een overzicht van het gebruik van social media door verschillende generaties senioren. Hoe was het gebruik in 2010 en 2013 en wat is de verwachting voor 2016?” Niet helemaal toevallig verzamel ik gegevens over senioren en social media op Pinterest, dus ik ben er eens in gaan neuzen.

Wie zijn senior

Wie zijn die senioren eigenlijk? Het is onduidelijk en we hanteren verschillende definities. Maar omdat dit blog gaat over algemene indrukken en tendensen, is het niet zo erg dat ‘we’ het niet weten. Ik vind het interessanter om te zien wat er gebeurt en wat ‘we’ doen.

Senioren en internet

Het CBS onderzoekt van alles, dus ook ons gebruik van social media en internet. Ger Sleijpen schrijft op 24 mei dat eenderde van de Nederlandse 75plussers internet gebruikt. Van de groep 65-75jarigen gebruik driekwart internet en de rest tot en met 65 jaar zit vrijwel helemaal op het web.

Senioren en social media

Uit het CBS onderzoek blijkt verder dat ongeveer 22 % van de groep 65-75 jaar social media gebruikt. Dat is in de loop van de jaren alleen maar gestegen.

activiteiten_internetgebruikers_2012_CBS

Danny Oosterveer beschrijft in Marketingfacts (augustus 2013) het social media gebruik in Nederland. Het is aardig om te zien dat 23,6 % van het aantal Facebookgebruikers 55 jaar en ouder is. Er waren op dat moment bijna 8,8 Nederlandse accounts.
1/4 van de 3,85 miljoen Linkedinners is ouder dan 55. Er zijn ook behoorlijk wat oudere twitteraars maar veel minder ouderen dan jongeren op Tumblr. Ik reken niet alles na, want het gaat om het beeld. Senioren zijn aanwezig, dat is duidelijk.

En hoe actief zijn ouderen

De volgende vraag is hoe actief senioren zijn: dagelijks op Facebook, af en toe een Tweet, alleen werkenden en werkzoekende 55plussers op LinkedIn aan het netwerken? Tja, helaas kan ik dat niet beantwoorden. Die vraag overstegjt de generaties, om je heen zie je dat mensen er verschillend mee omgaan. De een leest alleen, de ander is constant online (maar waar?), een derde heeft een eigen hoekje gevonden. Ik vind het interessant om hier meer van te weten en ga ook op zoek. (Heb je info? Ik ontvang die graag.) In mijn boek beschrijf ik wat duidelijke verschillen tussen ouderen en jongeren, maar je ziet ook verschillen binnen de leeftijdsgroepen. En dat is maar goed ook, want ook al horen social media erbij, we kiezen zelf wat we ermee doen.

Verwachting 2016?

In een eerder artikel schrijft Danny Oosterveer “De huidige gebruikers van social media platformen zijn trouwe gebruikers, zo zeggen zij anders zelf. Gemiddeld verwacht circa 7 op de 10 de social media platformen die zij momenteel gebruiken, ook nog in 2016 te gebruiken. Het verwacht eigen gebruik is het hoogst voor YouTube, LinkedIn en Facebook, en het laagst voor Myspace, Hyves en Foursquare.” Voor Hyves is die verwachting vandaag uitgekomen.

* * *

Mijn gratis social media tips lezen? Schrijf je hieronder in.

 

Reacties

  1. Vandaag, 13 december 2013, publiceerde het CBS nieuw cijfers over het internetgebruik door ouderen: het is fors toegenomen http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/artikelen/archief/2013/2013-4005-wm.htm

Trackbacks

  1. […] Gebruik social media door senioren, eind 2013 […]

Laat wat van je horen

*