Heb jij al een social media beleidsplan?

-update 21 augustus 2012-

Prachtig al die sociale media, maar hoe ga je daar nou mee om? Ga je er in ‘t wild op af, doe je het stapje voor stapje, overleg je met je baas of collega’s? Kortom, beleid is handig.

Steeds meer bedrijven en organisaties hebben een stappenplan social media, een beleidsplan of een protocol. Helaas zijn die niet allemaal openbaar, zodat het toch een beetje zoeken is. Daarom heb ik hieronder een overzicht gemaakt van plannen die ik tegenkwam. Jouw aanvullingen zijn van harte welkom.

Bedrijven

Onderwijs

Overheid

Vakbond

  • De CNV heeft een protocol gepubliceerd, dat ook voor andere organisaties goed te gebruiken is.

Zorg 2.0 | Patiëntenorganisaties | Vrijwilligers

Overig

Reacties

  1. Erg mooi overzicht. Waarvoor dank.

    Ik hoop wel dat bedrijven ook zien dat het schrijven van een beleid lang niet altijd goed is. Zodra je hiermee de personen belemmerd die met sociale media bezig gaan zijn binnen het bedrijf dan heb je de eerste drempel al te pakken.

    Het moet sowieso uit het hart komen. Daarmee win je uiteindelijk die authenticiteit is mijn mening. Veel bedrijven hebben dit nog niet zo door en willen hele boekwerken schrijven omdat ze bang zijn voor alles en alleen maar beren zien. Begin er dan niet aan. Wellicht dat het woord richtlijnen bij gebruik van sociale media gepaster is.

    Voor calamiteiten is beleid misschien wel een beter woord. Hoe ga je hiermee om en wie is verantwoordelijk voor wat? De andere kant van de gulden. Te snel beginnen en daardoor niet ingespeeld zijn als er stront aan de knikker komt.

    Afwachten maar.

  2. Hoi Mike,
    Dank voor je compliment. Ook uit andere reacties merk ik dat dit overzichtje prettig valt. Er komen vast nog aanvullingen. Ik houd alleen in de gaten dat het om openbare aanvullingen gaat, dus niet teveel reclame voor 1 organisatie.
    Je hebt gelijk, het woord ‘richtlijnen’ is beter; maar de mensen die ik tegenkom malen daar eigenlijk niet om. Ze willen handvatten, voorbeelden en discussie om er zelf mee verder te gaan.
    Mijn aanbeveling is telkens: niet controleren maar anticiperen! En dat sluit aan bij jouw ‘beren’.

  3. Heb zelf een tijdje terug dit overzicht geschreven, misschien een leuke aanvulling (met een beetje overlap): http://www.managementpractice.nl/implementatie/social-media-policy-gedragscode/

    Het ontbreken van een policy of gedragscode (b)lijkt op de een of andere manier nog steeds vaak een smoes om (nog) niets aan social media te hoeven doen… “We hebben nog geen goede policy, dus we kunnen nog niets.” Alsof je klant/prospect/etc. daar een boodschap aan heeft? 😉

    Wij hebben zelf als Budeco een Nederlandse Social Media Policy generator geschreven. Het gebruikt is geheel vrij. Je mag hem aanpassen en gebruiken, wel willen graag feedback, zodat we de generator verder kunnen verbeteren. Invullen van de gegevens is noodzakelijk om de policy te kunnen genereren, maar we gebruiken het alleen voor dat doel (of als je zelf aangeeft op de hoogte gehouden te willen worden voor updates e/o onze nieuwsbrief).
    Als we technisch voor elkaar kunnen krijgen, maken we misschien t.z.t. nog een versie de je gelijk kunt printen, maar dat moet nu nog even via e-mail. Nieuwsgierig. Genereer er ook een (of twee ;-)) voor jezelf via: http://www.budeco.nl/nieuws/social-media-policy-gedragscode/

  4. Hoi Wilco,
    Dank voor je info. In mijn workshops geef ik een korte handout met wat tips, oa verwijzing naar dit blog. Ik zal wijzen op je generator. Ik geef workshops aan mensen die zich oriënteren op sociale media, dus resultaten kunnen wat op zich laten wachten 😉

  5. @Wilco. Kijk maar eens naar deze policy tool: http://socialmedia.policytool.net/ daar zitten wel wat leuke en mooie tips in voor de generator van jullie. Ik moet eerlijk toegeven dat ik hem niet ingevuld heb dus niet weet wat er uit gaat komen (bij die van jullie dan). Maar het voorbeeld wat ik geef hierboven geeft goed aan wat mijn vragen zijn en wat mijn klanten/werknemers van mij vragen.

    Ook een tip is om niet op die pagina met vinkjes over nieuwsbrieven en dergelijke zaken voor jullie bedrijf te komen. Leid alleen maar af en heeft niets met de generator ze zelf te maken. Doe dat lekker op de bedankpagina. Men weet vaak pas nadat ze de policy zien hoe goed jullie zijn en of ze meer van jullie willen blijven weten.

    Succes.

  6. 🙂 Geen probleem, bedankt en succes!

  7. @Annet Wellicht een tip om in te stellen dat eenmaal iemands reactie goedgekeurd dat deze gewoon reacties verder mag plaatsen. Dat bespoedigd vaak de interactie. Nu wacht mijn reactie op moderatie zover ik kan zien.

    Oeh, en wijzigen van reacties zou helemaal super zijn.

  8. Hoi Mike,
    Dat had ik al ingesteld 😉 Toch moest ik je 2e reactie nog goedkeuren. Raadsel hoe dat kan. Enne, ja corrigeren kan ik natuurlijk doen, maar is handiger – zoals bij LinkedIn – dat je nog even wat kan corrigeren. Ik moet even zoeken hoe ik dat moet instellen.

  9. @Mike volgens mij voldoet die van ons best goed aan jou context. Check hem is, ben wel benieuwd naar je reactie.

    Dank voor je suggesties.
    We kunnen met de huidige techniek alleen het e.e.a. via e-mail doen, maar in een nieuwe versie kijken we naar een mogelijkheid om hem gelijk vanaf het scherm te bewaren en printen.

    BTW een van de vinkjes is op de hoogte blijven van nieuwe versies van de herhaling, leek ons handiger om de optionele mogelijkheid om een nieuwsbrief met aanvullende zaken, tips en dergelijke op dezelfde pagina te zetten (we kunnen het op dit moment nog niet na generatie van de policy).

Laat wat van je horen

*