Deel jij privé met je zakelijke contacten op social media?

De merel in het vizier

vogelhuisje zonder merel

Vogelhuisje zonder merels

Merk je het ook? Je persoonlijke verhalen op je persoonlijke Facebook-pagina scoren meestal hoog. Ze worden in ieder geval vaker bekeken dan mijn doorplaatsingen van mijn zakelijke pagina’s naar mijn persoonlijke pagina. Toch blijf ik dat laatste doen – met mate – want veel mijn Facebook-vrienden zijn fan van wat ik doe en best wel geïnteresseerd. Eigenlijk zijn ze een beetje mijn ambassadeurs.

Tijdens een workshop vertelde ik daarom dat het belangrijk is ook af en toe je zakelijke updates te delen. Toen er werd gevraagd of ik dat ook omgekeerd deed, viel ik even stil. Ehm, eigenlijk niet, tja, waarom niet. Omdat ik oppas met persoonlijke info op mijn zakelijke pagina’s? Hmm. Ik pas in het algemeen op met wat ik deel op social media. Dus waarom ik dat verhaal over de overleden merels inclusief onze huismerels (door het Usutuvirus) niet gedeeld had op mijn zakelijke pagina…? Tja. Ik vond het gewoon niet zo passen. Oh, wacht, bedacht ik ter plekke, volgende week geef ik een workshop sociale media aan senioren in mijn eigen woonplaats Wageningen. De deelnemers laat ik als voorbeeld die merel-update en de reacties zien. Kan dat niet met een omweg op mijn zakelijke pagina om te proberen? Dieren trekken immers de aandacht. Ik zei, ik moet er eens over nadenken en vervolgens kwam ik niet verder, want het is echt vergezocht.

Toch doe ik het, privé delen op zakelijke accounts

  • Social media zijn veranderd. Het gezellige Twitter-café van het begin is al een tijd geleden veranderd in een vergaarbak van elkaar afmaken, schelden en hard roepen, maar toch nog steeds hét medium waar je journalisten, veel organisaties en politici kunt vinden. We maken het van nabij mee; de discussie over het rondje Campus (een weg waar ik straks op uitkijk) volg ik vooral via Twitter. En ja, daar deel je ook privé-meningen, dus dáár doe ik het wel.
  • LinkedIn is echt zakelijk. Een verzuchting laatst over weer een telefoontje van een marketeer die me vastgoed wilde verkopen, kreeg redelijk wat instemming. Maar ja, dat was een zákelijk telefoontje, dus niet privé, dus kon het wel op LinkedIn, toch? Bovendien vond ik dat ik eerst een artikel moest schrijven over de hype om zoveel mogelijk connecties te krijgen en niet over dode merels. Gelukkig schreef Corinne Keijser er een goed blog over (Connecties verwijderen, ontvolgen en updates verbergen) en kon de merel in mijn hoofd blijven spoken, want je moet een goede aanleiding hebben om een blog te schrijven.
  • Op Facebook en in mindere mate Instagram deel ik vaak wat me opvalt, ook beestjes, boompjes en (kleine) familieleden. Ik pas op met te persoonlijk te worden, omdat ik dat nu eenmaal doe. Ondertussen weet ik dat er gniffelend wordt gedaan over al die natuur- en poezenfoto’s op Facebook, maar toen ik een tijd geleden iets deelde over onze toen nog levende kat Marie en een merel (daar heb je haar weer), werd daar veel op gereageerd. Tja, dacht ik, gniffel maar, maar het wérkt wel. Je ‘ranking’ is hoger.

Merel

Gered door een merel

Maar ik ben gered! De aanleiding voor dit blog kwam onze tuin binnenvliegen: gisteren zag ik weer een merel! Niet onze huismerel, want deze vloog weg. Zij (tenminste, ik denk een zij) zat eerst onder de gouden regen en toen op het dak van de schuur van de buren. Gek hè, we waren gewoon blij. Nu maar hopen dat ze terugkomen, want het is zo stil in de buurt. Die merel gaf me de ingang voor dit blog, ik kon haar wel zoenen.

NB. In de statistieken zie ik vanzelf terug of ‘de merel’ zakelijk net zo hoog ‘scoort’ als privé!

* * *

Blijf op de hoogte!
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief:
tweewekelijks gratis tips over social media.
Praktisch, laagdrempelig, kort en krachtig.

 

Laat wat van je horen

*